Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Piper J-3 Cub

Ten urokliwy i prosty samolot Piper J-3 Cub, produkowany od 1938r. w tysiącach egzemplarzy w firmie Piper Aircraft Company w USA - jest jedną z najbardziej znanych konstrukcji lotniczych naszych czasów. Eksploatowany na całym świecie, latał i lata również w Polsce. Charakteryzuje się niezawodnością, prostotą obsługi i prawidłowym pilotażem.

 

Zbudowałem model Pipera w skali 1:5,5 do celów rekreacyjnych z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes. Jest to półmakieta, latam nim już kilka sezonów, zimą również. Model w spokojnym powietrzu odwdzięcza się pięknymi, realistycznymi lotami i prezentuje się bardzo efektownie podczas niskich, powolnych przekotów. Może być z powodzeniem wypuszczany do startu przez pomocnika z ręki. Zastosowany w nim silnik MVVS 6,5 cm3, przy masie modelu ok. 3000g, umożliwia bardzo krótki start i daje wystarczający zapas mocy do wykonywania podstawowych figur akrobacji oraz niezwykle dynamicznych lotów. Silnik MVVS typu GFS/R, zamocowany cylindrem w dół, z tylnym wydechem, przedłóżonym za pomocą rurki silikonowej, umożliwił mi całkowite ukrycie go w kadłubie i tłumika w wylaminowanym "kanale" nienaruszając zewnętrznej sylwetki modelu. Jedynym mankamentem jest chrapliwy, niezbyt przyjemny dźwięk przy wyższych obrotach. Zastosowanie O.S.MAXA lub czterosuwowego silnika o pojemnosci od 8 do 13 cm3 zdecydowanie wpłynie na "miękkość" lotu, tak chrakterystyczną dla tego samolotu. Wyposażenie modelu w proste narty zapewnia doznanie nowych wrażeń, przyczym starty i lądowania z ich pomocą sa bardzo bezpieczne. Do sterowania została użyta czterokanałowa aparatura obsługująca: ster kierunku, ster wysokości, lotki i regulację obrotów silnika.


Jerzy Gieruszczak

 

 

Komentarze   

 
BestZella
#2 BestZella 2018-10-29 11:10
I have noticed you don't monetize your website, don't waste your traffic, you can earn extra bucks every
month. You can use the best adsense alternative for any type of website (they approve all websites), for
more details simply search in gooogle: boorfe's tips monetize
your website
Cytować
 
 
Markoni
#1 Markoni 2014-12-26 21:50
Proponuję zastanowić się nad ciężarem modelu w locie.Duży Piper to prawie ULM a większość jego modeli w locie przypomina Spitfirea nie lekki samolot sportowy.Dzisia j już czas i możliwości by budować modele samolotów które choć trochę przypominają w locie te duże. Można też zrezygnować ze stromego wznoszenia i akrobacji ,tak dla poczucia realizmu lotu słabosilnikoweg o orginału.
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież