Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Piper J-3 Cub

Ten urokliwy i prosty samolot Piper J-3 Cub, produkowany od 1938r. w tysiącach egzemplarzy w firmie Piper Aircraft Company w USA - jest jedną z najbardziej znanych konstrukcji lotniczych naszych czasów. Eksploatowany na całym świecie, latał i lata również w Polsce. Charakteryzuje się niezawodnością, prostotą obsługi i prawidłowym pilotażem.

 

Zbudowałem model Pipera w skali 1:5,5 do celów rekreacyjnych z zestawu amerykańskiej firmy Great Planes. Jest to półmakieta, latam nim już kilka sezonów, zimą również. Model w spokojnym powietrzu odwdzięcza się pięknymi, realistycznymi lotami i prezentuje się bardzo efektownie podczas niskich, powolnych przekotów. Może być z powodzeniem wypuszczany do startu przez pomocnika z ręki. Zastosowany w nim silnik MVVS 6,5 cm3, przy masie modelu ok. 3000g, umożliwia bardzo krótki start i daje wystarczający zapas mocy do wykonywania podstawowych figur akrobacji oraz niezwykle dynamicznych lotów. Silnik MVVS typu GFS/R, zamocowany cylindrem w dół, z tylnym wydechem, przedłóżonym za pomocą rurki silikonowej, umożliwił mi całkowite ukrycie go w kadłubie i tłumika w wylaminowanym "kanale" nienaruszając zewnętrznej sylwetki modelu. Jedynym mankamentem jest chrapliwy, niezbyt przyjemny dźwięk przy wyższych obrotach. Zastosowanie O.S.MAXA lub czterosuwowego silnika o pojemnosci od 8 do 13 cm3 zdecydowanie wpłynie na "miękkość" lotu, tak chrakterystyczną dla tego samolotu. Wyposażenie modelu w proste narty zapewnia doznanie nowych wrażeń, przyczym starty i lądowania z ich pomocą sa bardzo bezpieczne. Do sterowania została użyta czterokanałowa aparatura obsługująca: ster kierunku, ster wysokości, lotki i regulację obrotów silnika.


Jerzy Gieruszczak

 

 

Komentarze   

 
Markoni
#1 Markoni 2014-12-26 21:50
Proponuję zastanowić się nad ciężarem modelu w locie.Duży Piper to prawie ULM a większość jego modeli w locie przypomina Spitfirea nie lekki samolot sportowy.Dzisia j już czas i możliwości by budować modele samolotów które choć trochę przypominają w locie te duże. Można też zrezygnować ze stromego wznoszenia i akrobacji ,tak dla poczucia realizmu lotu słabosilnikoweg o orginału.
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież