Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Jak 12M

Jak-12M to samolot wielozadaniowy, zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem A.S.Jakowlewa. Wersję Jaka-12 wprowadzono do produkcji seryjnej w 1955r. Budowany w dużych serjach okazał się niezwykle udanym samolotem, poprawnym i łatwym w pilotażu, odznaczającym się długą żywotnością i prostą obsługą. Model sterowany jest sterem kierunku, wysokości i regulacją obrotów silnika. 

 

Kadłub:
Budowę rozpoczynamy od wykonania ze średnio twardej balsy 3mm bocznych ścianek kadłuba. Używajac żywicy Ep-53 lub distalu od wewnątrz do ścianek bocznych kadłuba przyklejamy listwy sosnowe 4x4 i 3x8mm, pomiędzy te ostatnie (i w części kabinowej) kleimy sklejkę 1mm. Jest bardzo ważne aby podczas łączenia tych elementów nadać bokom kadłuba wygięty kształt, który ułatwi montaż kadłuba. W dalszej kolejności wklejamy wzmocnienia z balsowych listewek 3x5mm. Bardzo precyzyjnie i systematycznie doklejamy na stronie zewnetrznej szczątkowe żeberko ze sklejki 1mm. Zachowując symetrie sklejamy boki za pomoca wręgi 1-4. Wręga 2 jest nacięta i wklejona pod kątem. Półwręgi i rozpórki z balsy 3x10mm łączymy używając wikolu lub kleju cyjanoakrylowego. Pomiędzy wręgi 2 i 4 wklejamy sklejki 3mm, będące "szufladką" dla podwozia. Góra i dół kadłuba-balsa średnia 2mm. Wręgę 1, do której pod odpowiednim kątem mocujemy plastikowe łoże silnika wzmacniamy (z kadłubem) tkanina szklaną lub trójkątnymi listewkami. Osłona silnika z laminatu grubości 1mm, wykonana metodą "traconego styropianu". Z przodu osłony żaluzje silnika zrobione ze sklejkoego pierścienia i pasków blaszki grubosci 0,3mm (z żaluzji okiennych).
Osłona mocowana za pomocą wkrętów do trzech lipowych klocków, a silnik MVVS 4,6cm3 (od 3,5 do 5cm3) cylindrem do dołu; zbiornik paliwa 100ml. Przednia rama kabiny z ukosowanych listewek 3x5mm, przeszklona celuloidem 0,5mm, klejona butaprenem po uprzednim zmatowieniu papierem sciernym powierzchni klejonych. Dostęp do wyposażania rodiowego przez klapkę w kadłubie za podwoziem i odejmowaną ramke przeszklonej kabiny na grzbiecie kadłuba. Serwomechanizmy mocowane na sklejkowej półce w pozycji odwróconej pomiedzy wręgą 2 i 3. Napedy sterów bowdenowe.

 

Skrzydło:
Konstrukcji klasycznej z balsy 2 mm. Jest dostatecznie sztywne z powodzeniem można użyć na nie balsy 1,5mm. Dźwigarki 3x8mm zamknięte na odcinku od żebra 3 do 9 balsą 3mm. Od żebra 1 do 3 skrzynka bagnetowa ze slejki 2,5mm owinięta z "haczykiem" mocną nicią (np. kewlarową) i zalana klejem. Łączniki skrzydeł duraluminium 3mm lub stal 2mm. Żbro 1 wklejone pod kątem 4 stopni. Guma modelarska łączy obie połówki skrzydeł. Poprawne zaklinowanie skrzydeł zapewnia kołek centrujący wklejony "distalem" u nasady skrzydeł. Do żebra 7 doklejone klocki lipowe, do których wkrętami mocujemy zastrzały wykonane z listewek sosnowych i odcinków bowdenów. Pełnią one funkcję dekoracyjną i mogą one być pominięte.

 

Usterzenie:
Statecznik pionowy z balsy 10 i 7mm, żeberka z balsy 3mm, w górnej części ściany. Statecznik poziomy - balsa 10mm, żeberka i kesony - balsa 2mm, żeberka środkowe - balsa 3mm i 4mm. Ster - balsa 7mm zespolony drutem stalowym 2-2,5mm.

 

Oklejanie i malowanie:
Model w całości pokryty folią termokurczliwą "Oracover". Osłona silnika, zastrzały, malowanie ozdobne dwuskładnikowym samochodowym lakierem akrylowym (odpornym na metanol). Miejsca na folii przeznaczone pod malowanie odtłuszczone i przeszlifowane papierem ściernym "600". Znaki rejestracyjne z folii samoprzylepnej nakładane na model za pomocą folii transparentnej. Pragnę zwrócic uwagę na lekkie wykonanie modelu i prawidłowe wyważenie, które zostało uzyskane rozmieszczeniem wyposażenia sterującego, bez użycia ołowiu. Zachowanie równych płaszczyzn nośnych i kątów zaklinowania skrzydeł i stateczników ma decydujący wpływ na własności lotne modelu. Model łatwo startuje z ziemi i "z ręki". W locie do złudzenia przypomina aeroklubowego "Jaczka". Loty można uatrakcyjnić również przez zabudowę dodatkowego serwomechanizmu dla podwieszonego pod kadłubem spadochroniarza, wszak samolot często pełni swą rolę w sekcji spadochronowej.

 

Jerzy Gieruszczak

 

Dane Techniczne:

  • rozpiętość: 1440mm
  • długość: 996mm
  • masa: około 1900g

 

Komentarze   

 
BestOrlando
#4 BestOrlando 2018-11-14 06:52
I have noticed you don't monetize your page, don't waste your traffic, you can earn additional cash every month.
You can use the best adsense alternative for any type of website (they
approve all websites), for more info simply search in gooogle: boorfe's tips
monetize your website
Cytować
 
 
Fun-Car
#3 Fun-Car 2016-12-03 10:47
mechanika pojazdowa Fun-Car: http://fun-car.pl/ z Warszawy zajmuje się diagnostyką auta każdej produkcji.
Posiadamy wykwalifikowany personel pracujący na nowoczesnych sprzęcie diagnostycznym Zachęcamy do umówienia się na wizytę u naszego mechanika z Warszawy za pomocą internetu.
Wystarczy wypełnić formularz znajdujący się na stronie.
Szybko, łatwo i bez wychodzenia z domu!

Nasza oferta skierowana jest do osób prywatnych. Zapewniamy miłą i
fachowa obsługę, a także niższe ceny niż serwisach znanych marek, zachowując najwyższą jakość świadczonych usług.
Mamy doskonale wyposażony warsztat, pozwalający na szybkie zdiagnozowanie usterki i pozbycie się jej.
Cytować
 
 
ulotkarze
#2 ulotkarze 2016-12-02 21:56
Nasza firma to profesjonalna firma kolportażowa.
Naszym Celemm strategicznym jest wykonywanie usług na najwyższym poziomie,
jakości orsz zadowolenia Klienta. Zdobyliśmy szczytową pozycję w pierwszej 10-ce firm
tego segmentu rynku w województwie mazowieckim
W realizacji swojej misji kierujemy się zawsze starymi zasadami uczciwości i sumienności,
które stawiają na równi z obowiązującymi wymaganiami rynku.
Naszym klientom pomagaqmy w osiągnięciu zamierzonego celu marketingowego
oraz w dotarciu do jak największej liczby klientów.
Wewnątrz firmy obowiązujezasad a: ”Przekształcamy to, co wiemy, w to co robimy”.

Ulotkarze: http://ulotkarze.com.com to zespół profesjonalistów.
Co Nas wyróżnia? Skuteczność i uczciwość.
Dwa proste słowa, które gwarantują sukces i powodzenie misji
kolportażowej. Wysoka jakość, mila i profesjonalna
obsługa oraz elastyczność to kolejne plusy współpracy.
Cytować
 
 
Jan
#1 Jan 2015-05-31 21:03
Witam uprzejmie proszę o podanie nr.telefonu kontaktowego w sprawie planów jak-12M pozdrawiam
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież