Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Koliber

Koliber to model prosty w budowie i ze względu na swe rozmiary nie wymaga dużej ilości materiałów w tym głównie balsy i folii na pokrycie. Do sterowania nim może służyc każda najprostsza dwukanałowa aparatura sterująca. Model jest poprawny w pilotarzu. Lekko i starannie wykonany zapewnia bardzo dobre własności lotne. Jest podstawowym modelem szybowca zdalnie sterowanego budowanego w klubie "Wicherek" w Brennej i modelarni w Bielsku-Białej. Powielony w wielu egzemplarzach doskonale sprawdza sie na termice i w lotach zboczowych. Modelarze uczestniczą nim w Mistrzostwach Aeroklubów Regionalnych Juniorów Młodszych kl.F3J/M. Dużą atrakcja woród młodych modelarzy są loty holowane KOLIBRÓW za modelem silnikowym. Holownik to model "White Hawk" z silnikiem o pojemnooci 2,5-3,5cm2. Zaczep modelu szybowca stanowi krótki kołek mocowany pod kątem na nosie modelu, za który jest zahaczone kółeczko z około 5m holem z żyłki wędkarskiej. Oba modele startują z reki.

 

Kadłub:

Ze wzgledu na zdecydowanie wiekszą odporność od balsowego na ewentualne kraksy kadłub został wykonany z laminatu. Część przednia laminowana w formie negatywowej z dwóch warstw tkaniny szklanej #110g/m2, przesączonej żywicą Ep-53. Obie połówki sklejone paskami tkaniny szklanej szerokości około 1cm poprzez otwór pod skrzydłami i kabiną. Pojedynczy egzemplarz kadłuba najlepiej wykonać metodą "traconego styropianu". Metoda ta polega na wymodelowaniu przedniej części kadłuba ze styropianu a następnie laminowaniu tkaniną szklaną i po utwardzeniu żywicy, usunięciu rdzenia rozpuszczalnikiem nitro. Tkaniny szklane i żywice dostepne są wysyłkowo w sklepach modelarskich. Na belke kadłubową wykorzystamy "szczytówke" wędki. Z zakupionej w sklepie wędki udaje sie pozyskać 4 belki kadłubowe. Kleimy ją z kadłubem żywicą z użyciem wypełniacza. Ubytki i nierówności szpachlujemy szybkoschnącą szpachlówką samochodową. Na końcu belki kadłubowej wklejamy "Distalem" balsową podstawke pod stateczniki. Całość malujemy farbą akrylową w aerozolu. Serwomechanizmy mocujemy na sklejkowej podstawce tuż za akumulatorami odbiornika. Modele wyposażone w mikroserwa, np. "Hitec" - "HS-81" lub "HS-55" umożliwiają uzyskanie niższej masy modelu a tym samym poprawę własnooci lotnych. Napędy sterów - bowdeny z koncówkami M-2. Antenę odbiornika wypuszczamy na zewnątrz ze wzgledu na węglową rurkę kadłuba. Modelarzom, którzy zechcą jednak wykonać kadłub z balsy, proponuje użycie na jego budowę balsy 3mm, wzmacnniając wewnątrz boki kadłuba od czubka do spływu skrzydła sklejką 0,6-1,0mm. Rozwiązanie to oprzeć można np. na konstrukcji modelu "Beskid".

 

Skrzydło:

Sklejone w całości o wzniosie -8o na centropłacie i 20o na "uszach". Żeberka balsa 2mm. żeberka przy "uchu" nr 11 i 12 balsa 3-5mm wklejone pod kątem 10o. Żeberka w środku centropłata nr 1-3 balsa 3-5mm pomniejszone u góry o grubość kesonów. Żeberka nr 1 klejone pod kątem 4o. Dźwigarki w centropłacie sosna 3x8mm (2x8mm), w "uchu" balsa twarda 7x3mm lub sosna 3x5. Przestrzenie pomiędzy dzwigarami balsa 1,5-2mm, słoje prostopadle do dzwigara. Listwa spływu balsa średnia 4x15mm. Trójkątne wzmocnienia żeberek z listwą spływu balsą 4mm (słoje równolegle do żeber). Natarcie balsa 9x11mm, keson balsa 1,5mm. Zakonczenie skrzydeł lekka balsa 4mm. Główny łącznik skrzydła sklejka 3-4mm, łącznik w "uchu" sklejka 2mm,wklejamy "Distalem". Skrzydło pokryte transparetną folią "Oracover".

 

Usterzenie:

Bardzo proste w budowie z balsy średniej 3-4 mm lub miękkiej 5mm. Statecznik pionowy wklejony na "wpust" w poziomy. Ster kierunku zawieszony na dwóch plastikowych zawiasach. Ster wysokości zespolony w całość listwą sosnową 3x5mm, zamocowany na taśmie samoprzylepnej. Statecznik oklejony folią "Oracover".

Jerzy Gieruszczak

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież