Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

DH-89A Dragon Rapide - relacja z budowy

08.12.2012

 

Kilka dni temu na Bielskiej modelarni rozpoczęła się budowa modelu DH-89A Dragon Rapide. DH-89A Dragon Rapide

      Model wykonuje instruktor wyżej wspomnianej modelarni, Jerzy Gieruszczak. Ma on zamiar wykonać wierną makiete znanego samolotu DH 89A Dragon Rapide konstrukcji brytyjskiej z 1934 z wytwórni De Havilland. Model wykonany będzie w oparciu o amerykańskie plany Sweitzer Enterprises w skali 1:6.

Plany Sweitzer Enterprises modelu DH-89A Dragon Rapide.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość: 2440 mm

Długość: 1765 mm

Masa: 7-8 kg

Napęd: dwa silniki dwusuw 10-12cm3 lub wersja elekto (dane napędu elektrycznego pojawią się w dalszej części relacji)

Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z szybko postępującej budowy.

Konstrukcja kadłuba.  Konstrukcja kadłuba. 


 

 

11.12.2012

 

     Prace nad modelem postępują w tempie błyskawicznym. Sklejone i wyprofilowane są obie połówki kadłuba, wykonywana jest podłoga oraz mocowanie skrzydeł. Kratownica kadłuba wykonana jest z listewek balsowych 6x6mm. W rejonie przedziału pasażerskiego kratownica wzmocniona jest sklejką lotniczą o grubości 0,8mm. Mocowanie dolnego płata będzie realizowane za pomocą dwóch kołków z przodu oraz dwóch śrub ø 6mm z tyłu. Model najprawdopodobniej otrzyma następujące malowanie.

Takie malowanie otrzyma model.

Wyprofilowane boki kadłuba. Wyprofilowane boki kadłuba. Klejone połówki kadłuba pod dociskiem.

 


 

 

 

14.12.2012

 

       Dziś kolejna aktualizacja projektu DH-89A Dragon Rapide. W modelu został wykonany szkielet przedniej części kadłuba tzw. dziób oraz podłoga samolotu. Do wykonania  podłogi użyto sklejki lotniczej o grubości 0,8mm. Aby nie marnować sklejki, najpierw został wyciety z tektury szablon podłogi, który był kilkukrotnie dopasowywany i wprowadzane były potrzebne korekty. Następnie tekturowy szablon został odrysowany na sklejce i wycięty. Powstały w ten sposób element podłogi podobnie jak wcześniejszy szablon wymagał kilku przymiarek i niewielkich korekt. Gdy wszystko było już idealnie spasowane podłoga została przyklejona na kleju cyjanoakrylowym do bocznych ścianek kadłuba oraz pół wręg kryjących się w dolnej części kadłuba pod podłogą.

Podłoga przypięta szpilkami podczas klejenia. Mocowanie skrzydeł za pomocą kotwiczek wbijanych. Widok podłogi oraz wręg od dołu modelu.

 

        Model dzisiaj został zważony, jego aktualna waga  wynosi 0,592kg. Priorytetem wykonawcy tego modelu jest osiągnięcie jak najniższej wagi, gdyż model ma bardzo wąskie skrzydła, a co za tym idzie aby latał bezpiecznie będzie potrzebował odpowiednio dużej prędkości. Można ten efekt zniwelować osiągając jak najmniejszą wagę modelu.

Ważenie kadłuba. Przód kadłuba. Przód kadłuba. Przód kadłuba.


 

 

15.12.2012

 

       Mimo iż mamy weekend tempo prac nad modelem nie zwalnia. Dziś wykonane i wklejone zostały górne pół wręgi (w tym dwie mocujące górne skrzydło) oraz czub został oklejony balsą.

Klejenie górnych pół-wręg mocujących skrzydło. Widoczne górne pół wręgi oraz listwa kabinowa. Czub oklejony balsą.


 



 

 

 17.12.2012

 

       Kolejne elementy modelu znalazły się na swoim miejscu. Dzisiaj wklejona została balsa dookoła okien i wzmocnienie nad profilem dolnego skrzydła oraz wycięte otwory ulżeniowe w miejscu styku kadłuba z górnym płatem. Otwory te nie są przewidziane na rysunkach, jest to inwencja wykonawcy modelu. Zabieg ten ma na calu zaoszczędzenie każdego grama masy. 

 Elementy przygotowane do wklejenia.Otwory ulżeniowe.Klejenie elementów. Klejenie elementów. Klejenie elementów.Klejenie elementów. 

       Wszystkie elementy wymagające kopiowania z planów na balsę lub sklejkę, kopiowane są przy użyciu kalki i ołówka. Kalka wkładana jest pomiędzy materiał, a rysunek danego elementu. Następnie ołówkiem obrysowywany jest zarys danego elementu co powoduje odbicie go za pomocą kalki na materiale. Podczas kopiowania musimy pamiętać aby wszystkie trzy elementy (materiał, kalka, rysunek) nie przemieściły się między sobą. Po skopiowaniu wszystkich linii możemy przystąpić do wycinania elementu.

Kopiowanie elementów statecznika na balsę.


 

 

20.12.2012

 

       Wewnętrzne wykończenia okien zostały wykonane ze sklejki lotniczej 0.4 mm. Paski sklejki zostały przycinane z około 1mm naddatkami, następnie dopasowywane i formowane nad parą wodną. Po dokładnym dopasowaniu i uformowaniu elementy klejono na kleju cyjano-akrylowym z przyspieszaczem. Po wyschnięciu kleju naddatki zostały zeszlifowane klockiem z papierem ściernym.

Dopasowywanie pasków sklejki.Dopasowywanie pasków sklejki.Gotowe wykończenie okien. Osłona ;)


 

 

 27.12.2012

 

       Okres świąteczny jest idealny do spokojnej pracy nad modelem, dlatego prace nad DH-89a Dragon Rapide nie zostały wstrzymane ani na chwilę. W ostatnim czasie został wykonany przedział, w którym będą zabudowane serwomechanizmy sterujące sterem kierunku oraz sterem wysokości. Docięte zostały podłużnice profilowe, o które będzie opierać się pokrycie z balsy o różnej twardości i rozpoczęte zostało wklejanie ich w kadłub.

Widok na zewnętrzną stronę przedziału do zabudowy serwomechanizmów.Widok na wewnętrzną stronę przedziału przeznaczonego pod zabudowę serwomechanizmów.Kadłub na chwilę obecną.Cięcie podłużnic profilowych.Wklejanie podłużnic w kadłub.


 

 

02.01.2013

 

       Serdecznie wszystkim życzę wszelkiej pomyślności w nowym roku. Od ostatniego wpisu w modelu przybyło wiele elementów. Wklejony został sufit oraz podłużnice profilowe. Przed wklejeniem podłużnic pomalowane zostało wnętrze samolotu farbami Humbrol. Malowanie wnętrza Humbrolem odbyło się przy pomocy wałeczka malarskiego. Przed malowaniem wnętrze było cellonowane , a wręga balsowo-sklejkowa przedziału pilota pokryta papierem japońskim i kilkukrotnie cellonowana. Wykonany został także czub modelu, do  zrobienia którego użyto dwuch klocków balsowych sklejonych ze sobą, a następnie ciętych brzeszczotem, struganych hebelkiem i szlifowanych klockiem z papierem ściernym. Efekt tych prac możemy podziwiać poniżej.

Wnętrze po malowaniu.Pomalowane wnętrze przed wklejeniem sufitu.Dolne podłużnice.Kadłub.Kadłub.Kadłub z wklejonym sufitem.Czub balsowy (w trakcie wykonywania).Kadłub-prawy bok.Miejsce, w którym zostaną zabudowane stateczniki.


 


 

  

 

 

6.01.2013

 

       Kadłub jest już w większej części wykonany, przyszedł więc czas na zrobienie stateczników. Stateczniki są wykonane metodą lamelowania, czyli wyginania i jednoczesnego klejenia obrysu z kilku cienkich listewek. Balsowe wypełnienia stateczników zostały wy ażurowane co pozwoliło zaoszczędzić trochę ciężaru. Ponieważ kadłub tego modelu ma stateczniki umieszczone na długim ramieniu względem środka ciężkości, każdy zaoszczędzony gram ma duże znaczenie. Wyprofilowane zostały drzwi, zamiast sklejki 1,5 w trosce o masę zastosowano 0,6 + balsa 5 i jeszcze balsa zewnętrzna 1,5 + zawiasy i zamknięcie na magnesikach neodymowych.

Lamelowanie stateczników.Wycięte elementy do budowy stateczników.Dopasowany statecznik pionowy.Pozostałości po ażurowaniu. Zaoszczędzono 6g.Drzwi.Drzwi oraz plany.


 

 

18.01.2013

 

       Przedstawiamy efekt pierwszej próby pokrywania koveralem, nie było lekko, ale wykonawca opanował już tę technikę. Przed wklejeniem do kadłuba , ze względu na specyfikę konstrukcji statecznik poziomy i ster wysokości muszą być już oklejone przed wklejeniem do kadłuba. Już niebawem w zakładce poradnik będzie można znaleźć więcej informacji na temat oklejania modeli tkaniną Koveral. Poniżej zdjęcia kilku szczegółów modelu.

Statecznik po oklejeniu Koveralem.Otwierane drzwi.Lamele statecznika z bliska.Stateczniki oraz stery.


 

 

09.02.2013

 

       W modelu rozpoczęła się budowa gondoli silnika. Poniżej wycięte wręgi gondoli oraz serce tego modelu dwa silniki OS MAX 65 AX , 1,7 KM., 10,3 cm3.

 

Wręgi gondoli silników. Serce DH89a 2x OS MAX 65 AX.


 

 

03.03.2013

 

       Po blisko miesięcznej przerwie znów zamieszczamy najnowsze informacje  z budowy DH-89. Tak długa przerwa spowodowana była oczekiwaniem na wycięcie żeberek laserem. Budowa skrzydeł, na fotkach widoczna pod tylnym dźwigarkiem listwa 3mm umożliwiająca zwichrzenie geometryczne skrzydła. Połączenie centropłatu dolnego skrzydła z “uchem” bedzie realizowane za pomocą węglowych rurek 5 i 6 mm.W oryginale dolne skrzydło modelu było w całości, co z gondolami silników i podwoziem moim zdaniem przy rozp. 2400mmm było bardzo niepraktyczne w eksploatacji i transporcie. 

Budowa skrzydła.Budowa skrzydeł.Budowa skrzydeł.Pierwsze przymiarki.

Oraz nadzorująca budowę “Migotka”- inspektor KCSP.

Inspektor.


 

04.04.2013

  

       Wszystkich uważnie śledzących postępy prac nad modelem DH-89A Dragon Rapide, serdecznie przepraszam za brak aktualizacji artykułu, z powodów osobistych. Jednocześniw informuję, że prace nad modelem cały czas nieprzerwanie trwają.

 

       W ostatnim czasie zostało wykonane ustalanie wzniosów skrzydeł dla centropłata, klejenie balsowych nakładek na uszy i centropłat oraz cztery balsowe komory klap krokodylowych.

Żeberka do lotek i akcesoria do skrzydeł.Ustalanie wzniosu skrzydeł.Komory klap krokodylowych.Komory klap krokodylowych.Skrzydła.Skrzydła.

 

 


  

07.05.2013

 

       W mioniony miesiąc prace nad modelem ostro zwolniły, jednak nadal trwają. Został oklejony ster kierunku oraz zaczęto pracę nad zastrzałami. Również został wykonane mocowanie skrzydeł, co nie było dość łatwe. Zastrzały wykonane są z lipy, sklejki oraz balsy, natomiast okucia zostały wycięte metodą CNC z blachy duraluminium, o grubości 1mm.

Oklejony ster kierunkuElementy zastrzałów oraz wycięte okuciaMocowanie zastrzałówPrzyrząd do ustawiania kątów zaklinowania skrzydeł Złożony modelDH89a 070

 

 


 

21.09.2013

 

      Kolejnym etapem są gondole, mocowanie silników oraz podwozia. Są one wykonane z wręg sklejkowych oraz elementów z balsy. Łoże silnika jest przykręcone pod kątem, przez co jest więcej miejsca na tłumik. Zostały też dopasowane owiewki silników.

DH89a 072DH89a 073DH89a 074DH89a 075DH89a 076

 

 


 

29.09.2013

 

        Mocowanie podwozia prawie gotowe. Cały model prezentuje się następująco:

DH89a 077DH89a 078DH89a 079

 

 


 

21.12.2013

 

        Na górnej części gondoli zostanie wykonana forma.

DH89a 080 

        Następnie zostały wylaminowane górne części gondol silnika oraz dopasowane zostały okucia:

DH89a 081DH89a 082

 


 

03.07.2014

       

     Wszystkich śledzących budowę modelu serdecznie przepraszamy za przerwę w aktualizacji postępów prac. Przerwa ta wynikła niestety z nieodpowiedzialności osoby, która przejęła obowiązki związane z redagowaniem tego artykułu. 

     Wróćmy jednak do wspaniałego modelu DH-89A Dragon Rapide pana Jerzego Gieruszczaka. Model jest już  na etapie przed oklejaniem koveralem. Posiada wykonane napędy sterów i klap. Poniżej przedstawiamy także poszczególne fazy budowy kabinki pilota. Forma z twardej balsy, laminowana tkaniną i żywicą tzw. L – ką. Szlifowana na “mokro” papierem 400 i wytłoczona na gorąco i podciśnieniowo w firmie produkującej opakowania tzw. Pet.

 

DH89a 83.jpgDH89a 84.jpgDH89a 85.jpgDH89a 86.jpgDH89a 87.jpgDH89a 88.jpgDH89a 89.jpgDH89a 90.jpgDH89a 91.jpgDH89a 92.jpgDH89a 93.jpg


 

 18.10.2014

 

       Sposób demontażu i montażu skrzydeł, bez potrzeby rozkręcania zastrzałów.
Wstępna przymiarka (sznurkowa) do olinowania modelu.
Zostało trochę prac wykończeniowych przed oklejaniem modelu.

DH89a 094 DH89a 095DH89a 096DH89a 097DH89a 098


 

 

03.01.2015r.

DH89a 099DH89a 100DH89a 101DH89a 102


 


 

29.01.2015r.

 

Wykonane zostały oszklenia, listwa profilująca na kadłubie i skrzydłach, przejście statecznik kadłub.

DH89a 103D89a 104DH89a 105DH89a 106

 


 

 

13.03.2015r.

 

Po długim oczekiwaniu doczekaliśmy się pomalowaego DH-89a. Przyznacie, że robi wrażenie? 

DH89a 107DH89a 108DH89a 109DH89a 110DH89a 111


 

 

17.09.2015r.

 

Po wielu próbach naziemnych, ostatnich regulacjach i poprawkach, model DH-89A Dragon Rapide wreszcie został oblatany! Silniki okazały się wystarczająco mocne, a nawet pozostał pożądany nadmiar mocy. Model w locie bardzo przypominał prawdziwy samolot, a dźwięk silników i świst płatowca, niesamowite! 

Ostatecznie masa do lotu wyniosła 6 kg, a model napędzają dwa silniki OS.Max 10,5 cm. Dzięki niezwykle lekkiemu wykonianiu, model nie wymagał doważania, był wręcz ciężki na przód! Lekka korekta pakietem była jednak wystarczająca. 

DH89a 112DH89a 113DH89a 114DH89a 115DH89a 116DH89a 117DH89a 118 DH89a 119DH89a 120DH89a 121DH89a 122DH89a 123DH89a 124

 


 

Komentarze   

 
pay to do assignment
#130 pay to do assignment 2018-04-25 02:34
Following the thesis, you should provide sielec.proposal .amsterdam/busi ness/was-ist-ei n-resumee.html a mini-outline which previews the examples you will use to support ghagin.essay.am sterdam/book-re view/help-writi ng-a-jingle.htm l your thesis in the rest of the essay. Not only does this tell the reader what to expect in the paragraphs to come but derra.homework. amsterdam/essay /globe-business -plan.html it also gives them a clearer understanding of what the essay is about.
Cytować
 
 
drama essay help
#129 drama essay help 2018-04-24 16:59
Following the thesis, you should provide mamax.homework. amsterdam/colle ge-papers/2500- word-essay.html a mini-outline which previews the examples you will use to support waypen.essay.am sterdam/essay/d ominant-ideolog y-thesis.html your thesis in the rest of the essay. Not only does this tell the reader what to expect in the paragraphs to come but senlo.homework. amsterdam/paper -thesis/busines s-plan-sa.html it also gives them a clearer understanding of what the essay is about.
Cytować
 
 
ellen goodman essays
#128 ellen goodman essays 2018-04-24 09:31
Following the thesis, you should provide catgui.essay.am sterdam/resume- work/essay-abou t-advertisment. html a mini-outline which previews the examples you will use to support twicril.essay.a msterdam/essay/ essay-smoking-i s-harmful.html your thesis in the rest of the essay. Not only does this tell the reader what to expect in the paragraphs to come but blacme.proposal .amsterdam/for- money/essay-wri ting-year-8.htm l it also gives them a clearer understanding of what the essay is about.
Cytować
 
 
year 3 homework help
#127 year 3 homework help 2018-04-23 17:21
Following the thesis, you should provide horsme.essay.am sterdam/thesis/ resume-seattle- wa.html a mini-outline which previews the examples you will use to support tranet.proposal .amsterdam/cove r-letter/furnit ure-mover-resum e.html your thesis in the rest of the essay. Not only does this tell the reader what to expect in the paragraphs to come but gueswak.proposa l.amsterdam/col lege-papers/urb an-problems-ess ay.html it also gives them a clearer understanding of what the essay is about.
Cytować
 
 
the weather essay
#126 the weather essay 2018-04-23 10:28
Following the thesis, you should provide horsme.essay.am sterdam/article -review/resume- online-gratis.h tml a mini-outline which previews the examples you will use to support jevma.essay.ams terdam/thesis/e ssay-on-being-p olite.html your thesis in the rest of the essay. Not only does this tell the reader what to expect in the paragraphs to come but mena.essay.amst erdam/book-revi ew/it-networkin g-resume.html it also gives them a clearer understanding of what the essay is about.
Cytować
 
 
Ikdrgesip
#125 Ikdrgesip 2018-04-23 03:05
click now cialis from canada cialis 5 mg schweiz
cialis samples
generic cialis levitra cialis preise schweiz
http://chineseteacrafts.com/#cialis-dosage
we choice cialis uk miglior cialis generico
cialis side effects
cialis 5 mg buy acquisto online cialis
http://leafeatea.com/#cialis-generika
cialis 20 mg cut in half cialis kamagra levitra
tadalafil 20 mg
cialis generico lilly cialis pills boards
http://shandatea.com/#cialis-pills
Cytować
 
 
rosa pompelmo
#124 rosa pompelmo 2018-04-21 00:25
When you comprise a yen swap for to bested concreteness hedonistic myobo.amare.ams terdam/come-chi edete/75517-die ta-solo-liquidi -per-un-giorno. html and self-governed, you do not paucity to seal a gym or accept high-priced equipment. You do be desolation with to be disciplined, and you hire to secure imaginative erper.amare.ams terdam/informaz ioni/17284-semi -di-pomelo.html with exercise. During losing say-so, you almost as good as not not pile up dose.corpo.amst erdam/per-la-sa lute/54650-acet o-di-mele-benef ici-per-la-salu te.html furtively self-sufficienc y, but you exact also instate up on your chivy risk.
Cytować
 
 
LesaEhk
#123 LesaEhk 2018-04-20 21:29
My friend and I went camping the other day. It was a very bad experience, as he wouldn't let me sleep all night. He kept talking about random stuff and whined about his sleeplessness. I totally told him to how long is tramadol in your urine and deal with it.
Cytować
 
 
Hrafdcedup
#122 Hrafdcedup 2018-04-20 20:35
cialis purchase in melbourne cialis gnstiger quanto costa il nuovo cialis
buy cialic buy cialis ship fedex cialis generic online canada cialis uk express delivery
cialis sale internet visit our site cialis on sale look there buy real cialis
http://jvrimages.com/#cialis+manufacturer+coupon wisconsin union lawsuit cialis cialis fedex overnight quanto costa il nuovo cialis
Cytować
 
 
Hrafdcedup
#121 Hrafdcedup 2018-04-20 09:58
acheter du cialis au qubec cialis professional from usa cialis posologie
п»їcialis 20 mg only today cialis mexico buy sublingual cialis cialis pulmonary oedema
cost levitra cialis cialis jakarta cialis come is dosage
http://jvrimages.com/#viagra+vs+cialis 50mg cialis paypal uk buy genuine cialis cialis sale ontario
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież