Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

DH-89A Dragon Rapide - relacja z budowy

08.12.2012

 

Kilka dni temu na Bielskiej modelarni rozpoczęła się budowa modelu DH-89A Dragon Rapide. DH-89A Dragon Rapide

      Model wykonuje instruktor wyżej wspomnianej modelarni, Jerzy Gieruszczak. Ma on zamiar wykonać wierną makiete znanego samolotu DH 89A Dragon Rapide konstrukcji brytyjskiej z 1934 z wytwórni De Havilland. Model wykonany będzie w oparciu o amerykańskie plany Sweitzer Enterprises w skali 1:6.

Plany Sweitzer Enterprises modelu DH-89A Dragon Rapide.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość: 2440 mm

Długość: 1765 mm

Masa: 7-8 kg

Napęd: dwa silniki dwusuw 10-12cm3 lub wersja elekto (dane napędu elektrycznego pojawią się w dalszej części relacji)

Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z szybko postępującej budowy.

Konstrukcja kadłuba.  Konstrukcja kadłuba. 


 

 

11.12.2012

 

     Prace nad modelem postępują w tempie błyskawicznym. Sklejone i wyprofilowane są obie połówki kadłuba, wykonywana jest podłoga oraz mocowanie skrzydeł. Kratownica kadłuba wykonana jest z listewek balsowych 6x6mm. W rejonie przedziału pasażerskiego kratownica wzmocniona jest sklejką lotniczą o grubości 0,8mm. Mocowanie dolnego płata będzie realizowane za pomocą dwóch kołków z przodu oraz dwóch śrub ø 6mm z tyłu. Model najprawdopodobniej otrzyma następujące malowanie.

Takie malowanie otrzyma model.

Wyprofilowane boki kadłuba. Wyprofilowane boki kadłuba. Klejone połówki kadłuba pod dociskiem.

 


 

 

 

14.12.2012

 

       Dziś kolejna aktualizacja projektu DH-89A Dragon Rapide. W modelu został wykonany szkielet przedniej części kadłuba tzw. dziób oraz podłoga samolotu. Do wykonania  podłogi użyto sklejki lotniczej o grubości 0,8mm. Aby nie marnować sklejki, najpierw został wyciety z tektury szablon podłogi, który był kilkukrotnie dopasowywany i wprowadzane były potrzebne korekty. Następnie tekturowy szablon został odrysowany na sklejce i wycięty. Powstały w ten sposób element podłogi podobnie jak wcześniejszy szablon wymagał kilku przymiarek i niewielkich korekt. Gdy wszystko było już idealnie spasowane podłoga została przyklejona na kleju cyjanoakrylowym do bocznych ścianek kadłuba oraz pół wręg kryjących się w dolnej części kadłuba pod podłogą.

Podłoga przypięta szpilkami podczas klejenia. Mocowanie skrzydeł za pomocą kotwiczek wbijanych. Widok podłogi oraz wręg od dołu modelu.

 

        Model dzisiaj został zważony, jego aktualna waga  wynosi 0,592kg. Priorytetem wykonawcy tego modelu jest osiągnięcie jak najniższej wagi, gdyż model ma bardzo wąskie skrzydła, a co za tym idzie aby latał bezpiecznie będzie potrzebował odpowiednio dużej prędkości. Można ten efekt zniwelować osiągając jak najmniejszą wagę modelu.

Ważenie kadłuba. Przód kadłuba. Przód kadłuba. Przód kadłuba.


 

 

15.12.2012

 

       Mimo iż mamy weekend tempo prac nad modelem nie zwalnia. Dziś wykonane i wklejone zostały górne pół wręgi (w tym dwie mocujące górne skrzydło) oraz czub został oklejony balsą.

Klejenie górnych pół-wręg mocujących skrzydło. Widoczne górne pół wręgi oraz listwa kabinowa. Czub oklejony balsą.


 



 

 

 17.12.2012

 

       Kolejne elementy modelu znalazły się na swoim miejscu. Dzisiaj wklejona została balsa dookoła okien i wzmocnienie nad profilem dolnego skrzydła oraz wycięte otwory ulżeniowe w miejscu styku kadłuba z górnym płatem. Otwory te nie są przewidziane na rysunkach, jest to inwencja wykonawcy modelu. Zabieg ten ma na calu zaoszczędzenie każdego grama masy. 

 Elementy przygotowane do wklejenia.Otwory ulżeniowe.Klejenie elementów. Klejenie elementów. Klejenie elementów.Klejenie elementów. 

       Wszystkie elementy wymagające kopiowania z planów na balsę lub sklejkę, kopiowane są przy użyciu kalki i ołówka. Kalka wkładana jest pomiędzy materiał, a rysunek danego elementu. Następnie ołówkiem obrysowywany jest zarys danego elementu co powoduje odbicie go za pomocą kalki na materiale. Podczas kopiowania musimy pamiętać aby wszystkie trzy elementy (materiał, kalka, rysunek) nie przemieściły się między sobą. Po skopiowaniu wszystkich linii możemy przystąpić do wycinania elementu.

Kopiowanie elementów statecznika na balsę.


 

 

20.12.2012

 

       Wewnętrzne wykończenia okien zostały wykonane ze sklejki lotniczej 0.4 mm. Paski sklejki zostały przycinane z około 1mm naddatkami, następnie dopasowywane i formowane nad parą wodną. Po dokładnym dopasowaniu i uformowaniu elementy klejono na kleju cyjano-akrylowym z przyspieszaczem. Po wyschnięciu kleju naddatki zostały zeszlifowane klockiem z papierem ściernym.

Dopasowywanie pasków sklejki.Dopasowywanie pasków sklejki.Gotowe wykończenie okien. Osłona ;)


 

 

 27.12.2012

 

       Okres świąteczny jest idealny do spokojnej pracy nad modelem, dlatego prace nad DH-89a Dragon Rapide nie zostały wstrzymane ani na chwilę. W ostatnim czasie został wykonany przedział, w którym będą zabudowane serwomechanizmy sterujące sterem kierunku oraz sterem wysokości. Docięte zostały podłużnice profilowe, o które będzie opierać się pokrycie z balsy o różnej twardości i rozpoczęte zostało wklejanie ich w kadłub.

Widok na zewnętrzną stronę przedziału do zabudowy serwomechanizmów.Widok na wewnętrzną stronę przedziału przeznaczonego pod zabudowę serwomechanizmów.Kadłub na chwilę obecną.Cięcie podłużnic profilowych.Wklejanie podłużnic w kadłub.


 

 

02.01.2013

 

       Serdecznie wszystkim życzę wszelkiej pomyślności w nowym roku. Od ostatniego wpisu w modelu przybyło wiele elementów. Wklejony został sufit oraz podłużnice profilowe. Przed wklejeniem podłużnic pomalowane zostało wnętrze samolotu farbami Humbrol. Malowanie wnętrza Humbrolem odbyło się przy pomocy wałeczka malarskiego. Przed malowaniem wnętrze było cellonowane , a wręga balsowo-sklejkowa przedziału pilota pokryta papierem japońskim i kilkukrotnie cellonowana. Wykonany został także czub modelu, do  zrobienia którego użyto dwuch klocków balsowych sklejonych ze sobą, a następnie ciętych brzeszczotem, struganych hebelkiem i szlifowanych klockiem z papierem ściernym. Efekt tych prac możemy podziwiać poniżej.

Wnętrze po malowaniu.Pomalowane wnętrze przed wklejeniem sufitu.Dolne podłużnice.Kadłub.Kadłub.Kadłub z wklejonym sufitem.Czub balsowy (w trakcie wykonywania).Kadłub-prawy bok.Miejsce, w którym zostaną zabudowane stateczniki.


 


 

  

 

 

6.01.2013

 

       Kadłub jest już w większej części wykonany, przyszedł więc czas na zrobienie stateczników. Stateczniki są wykonane metodą lamelowania, czyli wyginania i jednoczesnego klejenia obrysu z kilku cienkich listewek. Balsowe wypełnienia stateczników zostały wy ażurowane co pozwoliło zaoszczędzić trochę ciężaru. Ponieważ kadłub tego modelu ma stateczniki umieszczone na długim ramieniu względem środka ciężkości, każdy zaoszczędzony gram ma duże znaczenie. Wyprofilowane zostały drzwi, zamiast sklejki 1,5 w trosce o masę zastosowano 0,6 + balsa 5 i jeszcze balsa zewnętrzna 1,5 + zawiasy i zamknięcie na magnesikach neodymowych.

Lamelowanie stateczników.Wycięte elementy do budowy stateczników.Dopasowany statecznik pionowy.Pozostałości po ażurowaniu. Zaoszczędzono 6g.Drzwi.Drzwi oraz plany.


 

 

18.01.2013

 

       Przedstawiamy efekt pierwszej próby pokrywania koveralem, nie było lekko, ale wykonawca opanował już tę technikę. Przed wklejeniem do kadłuba , ze względu na specyfikę konstrukcji statecznik poziomy i ster wysokości muszą być już oklejone przed wklejeniem do kadłuba. Już niebawem w zakładce poradnik będzie można znaleźć więcej informacji na temat oklejania modeli tkaniną Koveral. Poniżej zdjęcia kilku szczegółów modelu.

Statecznik po oklejeniu Koveralem.Otwierane drzwi.Lamele statecznika z bliska.Stateczniki oraz stery.


 

 

09.02.2013

 

       W modelu rozpoczęła się budowa gondoli silnika. Poniżej wycięte wręgi gondoli oraz serce tego modelu dwa silniki OS MAX 65 AX , 1,7 KM., 10,3 cm3.

 

Wręgi gondoli silników. Serce DH89a 2x OS MAX 65 AX.


 

 

03.03.2013

 

       Po blisko miesięcznej przerwie znów zamieszczamy najnowsze informacje  z budowy DH-89. Tak długa przerwa spowodowana była oczekiwaniem na wycięcie żeberek laserem. Budowa skrzydeł, na fotkach widoczna pod tylnym dźwigarkiem listwa 3mm umożliwiająca zwichrzenie geometryczne skrzydła. Połączenie centropłatu dolnego skrzydła z “uchem” bedzie realizowane za pomocą węglowych rurek 5 i 6 mm.W oryginale dolne skrzydło modelu było w całości, co z gondolami silników i podwoziem moim zdaniem przy rozp. 2400mmm było bardzo niepraktyczne w eksploatacji i transporcie. 

Budowa skrzydła.Budowa skrzydeł.Budowa skrzydeł.Pierwsze przymiarki.

Oraz nadzorująca budowę “Migotka”- inspektor KCSP.

Inspektor.


 

04.04.2013

  

       Wszystkich uważnie śledzących postępy prac nad modelem DH-89A Dragon Rapide, serdecznie przepraszam za brak aktualizacji artykułu, z powodów osobistych. Jednocześniw informuję, że prace nad modelem cały czas nieprzerwanie trwają.

 

       W ostatnim czasie zostało wykonane ustalanie wzniosów skrzydeł dla centropłata, klejenie balsowych nakładek na uszy i centropłat oraz cztery balsowe komory klap krokodylowych.

Żeberka do lotek i akcesoria do skrzydeł.Ustalanie wzniosu skrzydeł.Komory klap krokodylowych.Komory klap krokodylowych.Skrzydła.Skrzydła.

 

 


  

07.05.2013

 

       W mioniony miesiąc prace nad modelem ostro zwolniły, jednak nadal trwają. Został oklejony ster kierunku oraz zaczęto pracę nad zastrzałami. Również został wykonane mocowanie skrzydeł, co nie było dość łatwe. Zastrzały wykonane są z lipy, sklejki oraz balsy, natomiast okucia zostały wycięte metodą CNC z blachy duraluminium, o grubości 1mm.

Oklejony ster kierunkuElementy zastrzałów oraz wycięte okuciaMocowanie zastrzałówPrzyrząd do ustawiania kątów zaklinowania skrzydeł Złożony modelDH89a 070

 

 


 

21.09.2013

 

      Kolejnym etapem są gondole, mocowanie silników oraz podwozia. Są one wykonane z wręg sklejkowych oraz elementów z balsy. Łoże silnika jest przykręcone pod kątem, przez co jest więcej miejsca na tłumik. Zostały też dopasowane owiewki silników.

DH89a 072DH89a 073DH89a 074DH89a 075DH89a 076

 

 


 

29.09.2013

 

        Mocowanie podwozia prawie gotowe. Cały model prezentuje się następująco:

DH89a 077DH89a 078DH89a 079

 

 


 

21.12.2013

 

        Na górnej części gondoli zostanie wykonana forma.

DH89a 080 

        Następnie zostały wylaminowane górne części gondol silnika oraz dopasowane zostały okucia:

DH89a 081DH89a 082

 


 

03.07.2014

       

     Wszystkich śledzących budowę modelu serdecznie przepraszamy za przerwę w aktualizacji postępów prac. Przerwa ta wynikła niestety z nieodpowiedzialności osoby, która przejęła obowiązki związane z redagowaniem tego artykułu. 

     Wróćmy jednak do wspaniałego modelu DH-89A Dragon Rapide pana Jerzego Gieruszczaka. Model jest już  na etapie przed oklejaniem koveralem. Posiada wykonane napędy sterów i klap. Poniżej przedstawiamy także poszczególne fazy budowy kabinki pilota. Forma z twardej balsy, laminowana tkaniną i żywicą tzw. L – ką. Szlifowana na “mokro” papierem 400 i wytłoczona na gorąco i podciśnieniowo w firmie produkującej opakowania tzw. Pet.

 

DH89a 83.jpgDH89a 84.jpgDH89a 85.jpgDH89a 86.jpgDH89a 87.jpgDH89a 88.jpgDH89a 89.jpgDH89a 90.jpgDH89a 91.jpgDH89a 92.jpgDH89a 93.jpg


 

 18.10.2014

 

       Sposób demontażu i montażu skrzydeł, bez potrzeby rozkręcania zastrzałów.
Wstępna przymiarka (sznurkowa) do olinowania modelu.
Zostało trochę prac wykończeniowych przed oklejaniem modelu.

DH89a 094 DH89a 095DH89a 096DH89a 097DH89a 098


 

 

03.01.2015r.

DH89a 099DH89a 100DH89a 101DH89a 102


 


 

29.01.2015r.

 

Wykonane zostały oszklenia, listwa profilująca na kadłubie i skrzydłach, przejście statecznik kadłub.

DH89a 103D89a 104DH89a 105DH89a 106

 


 

 

13.03.2015r.

 

Po długim oczekiwaniu doczekaliśmy się pomalowaego DH-89a. Przyznacie, że robi wrażenie? 

DH89a 107DH89a 108DH89a 109DH89a 110DH89a 111


 

 

17.09.2015r.

 

Po wielu próbach naziemnych, ostatnich regulacjach i poprawkach, model DH-89A Dragon Rapide wreszcie został oblatany! Silniki okazały się wystarczająco mocne, a nawet pozostał pożądany nadmiar mocy. Model w locie bardzo przypominał prawdziwy samolot, a dźwięk silników i świst płatowca, niesamowite! 

Ostatecznie masa do lotu wyniosła 6 kg, a model napędzają dwa silniki OS.Max 10,5 cm. Dzięki niezwykle lekkiemu wykonianiu, model nie wymagał doważania, był wręcz ciężki na przód! Lekka korekta pakietem była jednak wystarczająca. 

DH89a 112DH89a 113DH89a 114DH89a 115DH89a 116DH89a 117DH89a 118 DH89a 119DH89a 120DH89a 121DH89a 122DH89a 123DH89a 124

 


 

Komentarze   

 
gcdxtciq
#555 gcdxtciq 2018-07-23 00:58
chauzi buy viagra without prescription
Cytować
 
 
RichHox
#554 RichHox 2018-07-23 00:19
z viagra without a doctor prescription generic viagra
generic viagra without prescription viagra without a doctor prescription
https://viagrawithoutdoctorspres.com# buy viagra without prescription
Cytować
 
 
hkwlemuc
#553 hkwlemuc 2018-07-22 23:52
m https://sildenafilcitrategenericviagra100mg.com# sildenafil coupons
sildenafil citrate 100mg lowest price
sildenafil dosage for men
sildenafil citrate generic viagra 100mg
sildenafil citrate generic viagra 100mg sildenafil citrate 100mg tab
Cytować
 
 
LarryFom
#552 LarryFom 2018-07-22 22:46
cialiswry.comci alis sale canada
safe place order cialis onlinehttp://ci aliswry.com/
cialiswry.combu ycialis.co.uk
buy cialis brand http://cialiswry.com/#purchase-cialis
Cytować
 
 
RichHox
#551 RichHox 2018-07-22 22:37
w cialis from mexico cialis professional
buy cialis in mexico cialis from mexico
https://buycialisinmexico.com# cialis from mexico
Cytować
 
 
RichHox
#550 RichHox 2018-07-22 20:54
w generic viagra without prescription viagra no prior prescription
viagra over counter viagra no prior prescription
https://viagrawithoutdoctorspres.com# viagra without a doctors prescription
Cytować
 
 
dyjkkuhb
#549 dyjkkuhb 2018-07-22 20:48
v cialis buy cialis
cialis online cialis coupon
https://buycialisinmexico.com# buy cialis in mexico
Cytować
 
 
tllhchyd
#548 tllhchyd 2018-07-22 20:37
slebjd sildenafil 100mg cost
Cytować
 
 
syixvtqw
#547 syixvtqw 2018-07-22 19:38
o https://viagrawithoutdoctorspres.com# viagra no prior prescription
viagra without a doctor prescription
viagra without a doctors prescription
generic viagra without prescription
viagra without a doctors prescription viagra without a doctors prescription
Cytować
 
 
RichHox
#546 RichHox 2018-07-22 19:12
a viagra over counter viagra without doctor prescription
viagra without prescription viagra no prior prescription
https://viagrawithoutdoctorspres.com# generic viagra without prescription
Cytować
 
 
RichHox
#545 RichHox 2018-07-22 17:31
w cialis coupon cialis coupon
buy cialis online cialis canada
https://buycialisinmexico.com# buy cialis online
Cytować
 
 
trnbabeu
#544 trnbabeu 2018-07-22 16:35
dwmxwe generic viagra without prescription
Cytować
 
 
mubaldka
#543 mubaldka 2018-07-22 15:51
j https://sildenafilcitrategenericviagra100mg.com# sildenafil 20 mg tablet
sildenafil dosage for men
sildenafil citrate 100mg tab
sildenafil coupons
sildenafil citrate 100mg lowest price sildenafil 100 mg
Cytować
 
 
VtgnguqKak
#542 VtgnguqKak 2018-07-22 15:25
cheap viagra soft
what to say to your dr. to get viagra
viagra online best sites
where can i buy viagra london
Cytować
 
 
ggoqznzn
#541 ggoqznzn 2018-07-22 13:00
icgtev sildenafil 100mg cost
Cytować
 
 
ibrjyjol
#540 ibrjyjol 2018-07-22 12:58
q viagra without doctor prescription sildenafil citrate 100mg
viagra without doctor prescription viagra without a doctors prescription
https://viagrawithoutdoctorspres.com# viagra without doctor prescription
Cytować
 
 
zerxxkii
#539 zerxxkii 2018-07-22 12:15
x https://buycialisinmexico.com# cialis online
cialis online
cialis from mexico
cialis www
Cytować
 
 
acejboqz
#538 acejboqz 2018-07-22 06:31
x viagra doses beginning viagra free viagra http://viagra17.com
Cytować
 
 
ViagWaich
#537 ViagWaich 2018-07-22 06:05
http://www.s-ngo.org/homes/link.php?url=http://viagra17.com http://wp4u.ru/go.php?url=http://viagra17.com http://gixit.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.tattooscout.de/redirect.php?url=http://viagra17.com http://raguweb.net/outlink/link.php?url=http://viagra17.com http://www.jashortinc.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://xaxktz.com/home.php?mod=space&uid=29668 http://keruihuagong.com/home.php?mod=space&uid=55350 http://mhzjp.info/home.php?mod=space&uid=18465 http://taobuyshop.com/home.php?mod=space&uid=2166 http://hnkjdx.com/home.php?mod=space&uid=38180
Cytować
 
 
atvdrtfn
#536 atvdrtfn 2018-07-22 04:50
viagra without a doctor prescription buy viagra
Cytować
 
 
gwwmievk
#535 gwwmievk 2018-07-22 04:14
l buy viagra viagra from india
additional reading generic viagra reviews
viagra porn http://viagra17.com
Cytować
 
 
egpiirvz
#534 egpiirvz 2018-07-22 03:35
viagra online additional reading
Cytować
 
 
Robertboike
#533 Robertboike 2018-07-22 02:50
viagra 50mg pills
generic viagra without a doctor prescription
viagra buy south africa
viagra without a doctor prescription
viagra price pattaya
viagra without a doctor prescription
se puede comprar viagra sin receta farmacia
viagra without a doctor prescription
how to take viagra to get the best results
Cytować
 
 
jnmpfxpj
#532 jnmpfxpj 2018-07-22 02:24
t viagra sale near buy viagra viagra price http://viagra17.com
Cytować
 
 
ViagWaich
#531 ViagWaich 2018-07-22 01:42
http://nerfturf.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.scioncarmaxsucks.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.flag-and-bell.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://windermeretours.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://ictupdate.info/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.meetingsingeneral.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://bjgay.net/space-uid-14665.html http://bbs.jiaonan.net/home.php?mod=space&uid=3210803 http://outsourcing.tming.net/home.php?mod=space&uid=1350385 http://cstfhj.com/home.php?mod=space&uid=38328 http://13930998016.com/home.php?mod=space&uid=36799
Cytować
 
 
sficlsoq
#530 sficlsoq 2018-07-22 01:35
b viagra on line no prec Mr buy viagra active ingredient in viagra http://viagra17.com
Cytować
 
 
zmrvvjii
#529 zmrvvjii 2018-07-21 23:58
buy viagra viagra on line no prec
Cytować
 
 
gfqmotkc
#528 gfqmotkc 2018-07-21 23:38
k viagra sale sildenafil over the counter
viagra coupons viagra pills
viagra cheap http://viagra17.com
Cytować
 
 
wtspeluh
#527 wtspeluh 2018-07-21 22:59
viagra sale viagra online
Cytować
 
 
agvqoyge
#526 agvqoyge 2018-07-21 22:23
g viagra online scene viagra sale what is viagra http://viagra17.com
Cytować
 
 
ViagWaich
#525 ViagWaich 2018-07-21 21:24
http://www.bankofmiss.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.steammovies.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.businessdatainc.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://www.mahaloliquors.biz/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://windanseacharters.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=viagra17.com http://inflotcruises.com/go.php?url=http://viagra17.com http://kflrsw.com/home.php?mod=space&uid=29673 http://www.niugm.com/space-uid-64788.html http://www.xh21.info/space-uid-469742.html http://0554qhc.com/home.php?mod=space&uid=12821 http://www.crzj.org/home.php?mod=space&uid=293320
Cytować
 
 
whnyvbkw
#524 whnyvbkw 2018-07-21 20:47
k viagra broke buy viagra viagra prank http://viagra17.com
Cytować
 
 
DavidGat
#523 DavidGat 2018-07-21 19:58
viagra tablets for sale australia
viagra without a doctor prescription usa
sildenafil 50 mg nombres comerciales
viagra without a doctors prescription
pillola rossa viagra
viagra without a doctor prescription usa
shop for viagra online
generic viagra without a doctor prescription
farmaci generici equivalenti viagra
Cytować
 
 
jzlbffoe
#522 jzlbffoe 2018-07-21 19:07
viagra does viagra make you last longer
Cytować
 
 
ciebuaum
#521 ciebuaum 2018-07-21 19:07
j viagra without a doctor prescription best place to buy generic viagra online
buy viagra online canadian viagra
viagra online http://viagra17.com
Cytować
 
 
znnbytdp
#520 znnbytdp 2018-07-21 18:30
buy viagra online cheap viagra
Cytować
 
 
fnvdomqp
#519 fnvdomqp 2018-07-21 18:25
k watermelon viagra sister viagra coupons difference between viagra and cialis http://viagra17.com
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież