Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Słownik modelarski A - Z

W naszym słowniku postaraliśmy się aby w jak najprostszy sposób wyjaśnić początkującym modelarzom podstawowe nazwy urządzeń, przyrządów czy zwrotów modelarskich.  

 Zapewne wielu modelarzu niektóre pojęcia roumie w nieco inny sposób dlatego też  ewentualne niezgodności lub propozycje haseł które możnaby objaśnić prosimy zgłaszać do administracji lub w komentarzach na dole tego artykułu.

 

 

A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - Ł - M - N - O - U - P - R - S - ŚT - U - V - W - X - Y - Z - Ż

 

 

 

 

A 

 

 

Akrobat - potoczne określenie samolotu/modelu akrobacyjnego. 

 

Aparatura - czytaj: Nadajnik

 

Antena - urządzenie służące do nadawania lub odbierania promieniowania elektromagnetycznego (fal radiowych). Anteny możemy podzielić na nadawcze i odbiorcze. Antena nadawcza w aparaturach do zdalnego sterowania służy do wysyłania fal radiowych wysokiej częstotliwości wytwarzanych przez nadajnik. Antena odbiorcza to urządzenie, w którym pod wpływem przychodzacych fal radiowych powstaje (indukuje się) siła elektromotoryczna (napięcie).

 

 

B

 

 

Bagnet - służy do łączenia skrzydeł najczęściej centropłatu. Zwykle wykonywany ze stali, duraluminium lub włókna węglowego.

 

bagnetbagnet 

 

Balanser - urządzenie czuwającę nad równym naładowaniem ogniw w pakiecie LiPo.

 

Balsa - drzewo liściaste rosnące w krajach równikowych Ameryki Środkowej. Ze względu, iż drewno balsowe jest bardzo lekkie (masa właściwa 0,1-0,24 g/cm3) szeroko wykorzystywane jest na wszelkie elementy modeli latających (żebra, wręgi, podłużnice, pokrycia, dzwigary, itd). W sklepach modelarskich spotyka się trzy zasadnicze gatunki balsy: twardą, średnią i miękką w postaci deseczek, klocków i listew o różnych wymiarach.

 

Bloczek holowniczy - pomocny przy holowaniu modeli, po przełożeniu linki/żyłki holowniczej przez bloczek uzyskujemy większą siłę holowania.

 

Bloczek holowniczy

 

Bowden - stanowi jeden z elementów służących do poruszania sterami modelu. Jest to plastikowa rurka prowadząca wewnątrz stalowy drucik napedzający ster.

 

 bowden

 

Butterfly - rodzaj hamulca stosowany głównie w szybowcach zawodniczych. Jest to wychylenie klap w dół oraz lotek w góre, dzięki którym zmniejsza się tendencja do "puchnięcia" modelu w górę.

 

 

C 

 

 

Centropłat - jak sama nazwa wskazuje jest to centralna część płata. Łatwo zauważalna na skrzydłach posiadających uszy, możemy wtedy zauważyć płaską (poziomą) część skrzydła, którą nazywamy centropłatem oraz uniesione końcówki skrzydeł zwane uszami.

 

Cięciwa - jest to odległość mierzona od krawędzi spływu do krawędzi natarcia profilu lotniczego.

 

 

D

 

 

Delaminaż - cienka tkaniana mająca za zadanie wchłonąć nadmiar żywicy.

 

Depron lub LPM - to lekka pianka, która jest idealnym materiałem do konstrukcji samolotów zdalnie sterowanych. Sztywny i lekki arkusz LPM można bardzo łatwo obrobić. Wystarczy tylko ostry nożyk, drobny papier ścierny i tani klej, aby zbudować ciekawy model samolotu.
Na pewno spotkałeś sie już z różnymi nazwami tego materiału. LPM to po prostu pianka polistyrenowa. Stosuje się ją w budownictwie pod panele podłogowe lub do ocieplania ścian i stropów. W przemyśle ma zastosowanie do przeróżnego rodzaju opakowań. Ponadto na pewno nie raz spotkałeś się z ta pianką kupując konfekcjonowane art. spożywcze. Depron może być obustronnie gładki lub jednostronnie rowkowany. Najczęściej spotykany w arkuszach o grubości 3 mm i 6 mm w kolorach białym lub zielonym.
Ze względu na swoje właściwości idealnie nadaje sie do budowy lekkich modeli samolotów. 
Niezastąpiony w budowie modeli halowych.

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

Długość - jest to odległość mierzona od czubka kadłuba do końca modelu.

 

Dual rate - zakres podwójnych wychyleń, w praktyce służy do zmiany maksymalnych wychyleń sterów podczas lotu, np. do lotu normalnego używamy wychyleń 100% a do lotu akrobacyjnego zwiększamy zakres wychyleń do 125%.

 

Dźwigar - jeden z najważniejszych elementów konstrukcji skrzydła, przenosi większość obciążeń dziłających na płat. Bardzo ważny jest odpowiedni dobór drewna na dźwigar jeśli dźwigar będzie drewniany.

 

Dźwignie - możemy wyróżnić dwa rodzaje dźwigni: dźwignie serwa oraz dźwignie sterów zwane orczykami. Służą one jako połączenie popychacza ze sterem. Widocznie na zdjęciach otworki w dźwigniach powodują zmianę wychyleń sterów, w dźwigniach serw zamocowanie popychacza na otworku bliżej środka powoduje zmniejszenie wychyleń natomiast w dźwigniach sterów jest odwrotnie tzn. im bliżej powierzchni steru tym wychylenie jest większe.

 

DzwignieDzwignie

 

 

E

 

 

Elapor - to modyfikowany spieniony polistyren. Pianka często mylona z pianką EPP. Jest podobna do pianki EPP, lecz ma inny skład i inne właściwości. Pianka ta swoim składem jest bardziej podobna do styropianu. Jest to mieszanka polistyrenu z dodatkiem polipropylenu w celu nadania elastyczności sztywnemu i kruchemu polistyrenu. 
Nie jest tak odporna na uszkodzenia jak EPP. Dużo gorzej lub w niektórych przypadkach w ogóle po silnym odkształceniu nie powraca do pierwotnego stanu. Bardzo często modelarze, aby przywrócić stan pierwotny skrzywionego elementu modelu zanurzają go we wrzątku. Jednak efektem ubocznym mocnego nagrzania powierzchni Elaporu może być lekkie pomarszczenie.
Pianka ta bardzo często używana jest, jako materiał wtryskiwany w formy i szeroko stosowana do seryjnej produkcji małych i średnich modeli. Elementy z Elaporu wytworzone metoda wtryskową mają bardzo gładkie powierzchnie, ale minusem tej technologii jest pozostawienie na powierzchni technologicznych wypustek, które mogą psuć ogólny estetyczny wygląd. Jest to chyba ogólna przypadłość elementów tłoczonych. Nie jest odporna na kleje i farby na bazie rozpuszczalników. 

 

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

EPP - spieniony polipropylen. Materiał, który wygląda jak styropian, lecz jest od niego dużo bardziej wytrzymały i zdecydowanie bardziej elastyczny. Świetnie nadaje się do klejenia za pomocą kleju UHU POR bądź POXIPOL'u. W ostatnim czasie zyskał dużą popularność w modelarstwie. EPP to materiał elastyczny i bardzo odporny na uderzenia. Posiada pamięć kształtu, czyli po wielokrotnym odkształceniu przywraca pierwotny kształt. Pianka posiada doskonałą odporność chemiczną, może być traktowana klejami i farbami na bazie rozpuszczalników lub acetonów. Bardzo dobrze obrabia się termicznie. Najbardziej popularna w modelarstwie jest odmiana biała o gęstości 25/kg/m3 lub 30 kg/m3.

 

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

 

F

 

 

Folia termokurczliwa - jest to folia używana jako pokrycie modeli. Pod wpływem temperatury przykleja się i zarazem kurczy dzięki czemu nie jest pofalowana i tworzy gładką strukturę.

 

Foremnik - to wlaśnie z foremników powstają kadłuby, szkrzydła i rożne inne laminatowe części naszych modeli. Służą do nadawania kształtu elementom wykonywanym z tkaniny szlanej lub innych materiałów.

 

Fornir - są to cienkie płaty drewna topolowego lub olchowego z reguły o grubości 0,8 - 1,0 mm. Częste zastosowanie przy wykonaniu skrzydła metodą rdzenia styropianowego jako oklejenie. 

 

 

G

 

 

 

H

 

 

Hamulce aerodynamiczne - jeden z rodzajów powierzchni sterowych, służący do ograniczenia predkości, najczęściej w trakcie lądowania. Głównym zadaniem hamulców aerodynamicznych jest zwiększenie oporu aerodynamicznego bez zmiany siły nośnej.

 

 

I

 

 

Iglica - element silnika poprzez który reguluje się ilość paliwa jaka trafia do silnika.

 

Iglica

 

 

J

 

 

K

 

 

Kanał - kadał radiowy na jakim nadaje nadjanik sygnały do obiornika, każdy kanał ma przypisaną daną częstotliwość np kanał 35 ma częstotliwość 35.090 MHz i znajduje się w paśmie 35 MHz. Uruchomienie dwóch nadajników z tym samym kanałem może spodować zakłócenia i utratę kontroli nad modelem. Dlatego tak ważne jest podczas latania w grupie sprawdzenia czy kanały się nie pokrywaja!

 

Keson - element przedniej konsktrukcji skrzydła ma na celu zwiększenie wytrzymałości na skręcanie płata.

 

Kewlar (kevlar) - bardzo wytrzymała tkanina stosowana w kamizelkach kuloodpornych. Zwiększa wytrzymałość na rozciąganie i złamanie, w modelarstwie znajduje zastosowanie jako pojedyncze włókno/nić do owijania skrzynek bagnetowych. Po przesyceniu żywicą praktycznie niezniszczalna (w locie :))

 

 

 

Kleje cyjanoakrylowe - należą do grupy tzw. szybkich klejów takich jak np. Kropelka, Cyjanopan, Super Glue.

 

Cyjanopan 

 

Kołpak - nakładany na śmigło, może mieć różne krztałty przkroju od szpiczastych trójkątów po zaokrąglane prostokąty. Pełni funkcję dekoracyjną ale jest także pomocny podczas odpalania silników spalinowych rozrusznikiem.

 

Komin - potoczna nazwa termiki.

 

Kopyto - na nim wykonywany jest foremnik, służy jako pierwowzór. Czasem jako kopyto wykorzystywane są wcześniej wykonane elementy, które chcemy powielić. Niestety często wiąże się to z uszkodzeniem tych elementów, dlatego też są one solidnie i ciężko wykonane. 

 

Koverall - jest to syntetyczna tkanina pokryciowa, imitująca płutno, stosowana do pokrywania modeli. Tkanina przyklejana jest nitrocellonem, a następnie naprężana opalarką, po czym cellonujemy całość. Masa tkaniny wynosi około 42g/m2.

 

Kratownica

 

Kwarce - występują jako wymieny element w aparaturze i odbiorniku. Poprzez ich wymiane możemy zmienić częstotliwość z jakiej korzystamy czyli kanał.

 

Kwarce

 

 

L

 

 

 

Ł

 

 

Łoże - element na którym jest zamocowny silnik i poprzez ten element silnik jest zamocowany do kadłuba.

 

Lozeloze

 

 

M

 

 

Metanol - paliwo do silników żarowych. Mieszane z olejem rycynowym lub syntetycznym w ilości około 18%. 

 

Miksery - funkcja w nadajnikach. Dzięki nim możemy połączyć np. lotki ze sterem kierunku. Gdy będziemy wychylali lotki, to równocześnie będzie się również wychylał ster kierunku.

 

Moduł - element aparatury w zależności od nadajanika wysyłający zadaną modulacje sygnału np. czestotliwości FM, 2.4Ghz czy synteze.

 

 

N

 

 

Nadajnik - wraz z odbiornikiem, serwami i zasilaniem stanowią radiowy układ sterowania. Nadajniki mogą być 1, 2, 3, 4 - kanałowe itd. Najprościej rzecz ujmując można powiedzieć, że jeden kanał nadajnika odpowiada za sterowanie jednym sterem np. lewy drążek stanowi dwa kanały (kanały nr 3 i 4 w nadajnikach Graupner i ustawieniu MODE 1) ruch pionowy to kanał wysokości i ruch poziomny odpowiada za poruszanie sterem kierunku. Obecnie produkowanych jest bardzo wiele różnych typów nadajników z coraz bardziej zaawansowanymi funkcjami. Do podstawowych funkcji możemy zaliczyć:

 

  • wysokość
  • kierunek
  • lotki
  • gaz

 

każdy z wymienionych kanałów ma swój trymer oraz możemy zmienić jego kierunek działania za pomocą rewersów. 

Do podstawowych parametrów nadajników zalicza się:

 

  • pasmo: 35 MHz, 40 MHz, 2,4 GHz oraz 27 MHz (lecz nie jest stosowane do modeli samolotów RC w Polsce) 
  • kanał 

 

 Nadajnik

 

Nakładki - paski balsowe przyklejane od spodu i od góry żebra w zależności od konstrukcji skrzydła. Przyklejane są w celu wyrównania obrysu żebra z kesonem.

 

Natarcie - po prostu "przód" skrzydła, strona ktrórą naciera ono powietrze.

 

Neutrum - jest to położenie drążka w centrum oznacza to, że w tym położeniu nie wychyla on sterów w żadną stonę.

 

Nitrometan - składnik paliwa modelarskiego, który powoduje wzrost mocy silnika jednak ma on niekorzystny wpływ jego żywotność.

 

 

O

 

 

Olej rycynowy (rycyna) - olej do silników żarowych.

 

 

P

 

 

Pakiet - kilka ogniw połączonych szeregowo. Istieją rożne rodzaje pakietów, np.: NiMh, NiCd, Li-Pol, Li-Fe. W nadajnikach zazwyczaj są pakiety NiMh o napięciu 9.6v, a w odbiorniku 4.8v. Pakiety Li-Pol stosuje się głównie do silników elektrycznych, jednak je także można zastosować do zasilania nadajników oraz odbiorników.

 

pakiet LiPol 001

 

Pianka Poliestrowa - sporo modelików "zabawek" wykonywanych jest własnie z pianki poliestrowej. Jest to bardzo lekka pianka odporna na chemikalia ale trudna w obróbce a przede wszystkim trudna w obróbce termicznej. Dla zobrazowania materiału - z pianek poliestrowych produkowane są super lekkie klapki tzw. 'japonki ".

 

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

 

Plexi - przeźroczyste tworzywo posiadające właściwości termo plastyczne, dające się formować po podgrzaniu do 115 °C.

 

Popychacze - jest to sztywne połączenie steru z dźwignią serwa, ma za zadanie przeniesienie ruchu dźwigni na ster wychylając go.

 

Profil skrzydła - obrys przekroju skrzydła, charakteryzujący się zdolnością do wytwarzania siły nośnej.

 

Przeciągnięcie - po przekroczeniu pewnego kąta natarcia następuje zerwanie strug ze skrzydła i utrata siły nośnej. Model przepada, czasem może wpaść w korkociąg. Jest to niebezpieczne zwłaszcza gdy nie jest zamierzone, częsta przyczyna uszkodzeń modeli przez początkujących modelarzy. 

 

Pulpit - podstawka pod nadajnik.

 

 

R

 

 

Regulator - element sterujący pracą silnika elektryczne.

 

Rewers - funkcja w nadajniku. Powoduje zmianę kierunku obrotu serwa.

 

Rozpiętość -  odległość mierzona w lini prostej od lewego krańca skrzydła do prawego.

 

Rozrusznik - pomocny przy uruchamianiu silników spalinowych, zastępując opalanie silnika "od ręki".

 

Rozrusznik 

 

Różnicowość wychyleń - stosuje się ją do wychylania lotek. Polega na tym, że lotka wychyla się w górę o większy kąt niż w dół. Spowodowane jest to tym, że strumień powietrza, które opływa skrzydło od dołu jest gęstszy od strumienia powietrza opływającego skrzydło z góry i wychylenie w dół nie musi być tak duże jak do góry. W nowszych aparaturach da się ją ustawić w menu nadajnika (z reguły pod pozycją differential), lecz w starszych bez komputera należy ją ustawić mechanicznie na serwach.

 

 

S

 

 

Serwo - mały silniczek stanowiący napęd sterów modelu, podłącza się je do odbiornika, do odpowiedniego kanału. Jest ono wyposażone w dźwignie. Obrót dźwigni powoduje ciągniecie lub pchanie popychacza, który jest przytwiedzony do danego steru np. wysokości i dzięki temu nim porusza.

 

 Serwa 

 

Skłon - w każdym silniku z napędem śmigłowym występuje tzw. moment odśmigłowy powoduje on skręcane samolotu przy wysokich obrotach silnika, w celu ograniczenia jego działania stosowany jest skłon silnika który wynosi kilka stopni (około 2o) w prawo lub w lewo. Ponadto stosuje się także skłon w dół aby model nie leciał zbyt stromo.

 

Skrzynka bagnetowa - miejsce na bagnet pomiędzy dźwigarami, zabudowane z obu stron np. sklejką. Ma na celu wzmocnienie konstrukcji skrzydła, gdyż jest to miejsce poddane szczególnie dużym obciążeniom.

 

Snap - ma kształt widełek nakręconych na gwintowaną końcówkę popychacza/bowdenu służącą jako reguulacja długość napędu. Łączy bezpośrednio napęd z dźwigną steru.

 

snap

 

Spływ - przciwnie do natarcia spływ stanowi "tył" skrzydła, tam "spotyka się" powietrze opływające płat z góry i z dołu.

 

Strug - narzędzie do ręcznej, zgróbnej obróbki drewna.

 

Styrodur - polistyren ekstrudowany. Wytwarzany jest z tego samego surowca, co styropian, a więc z polistyrenu, ale w innym procesie technologicznym. W handlu może występować pod różnymi nazwami jak: Styrodur, Styrofoam lub Fibran. Jest twardszy i mniej nasiąkliwy od styropianu. Tak samo dobrze daje się obrabiać termicznie. Tak jak styropian nie jest odporny na wszelkiego rodzaju farby czy kleje na bazie rozpuszczalnika. Jego gęsta struktura powoduje, że jest bardziej odporny na ściskanie, ale co za tym idzie jest cięższy od styropianu. Bardzo ważną cechą tej pianki jest stosunkowo gładka powierzchnia i łatwość obróbki. Dostępny w sklepach budowlanych. 

 

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

 

Styropian - spieniony polistyren. Styropian dzieli się na najpopularniejsze grupy: styropian bardzo twardy ( EPS 150, 200 itd.), styropian posadzkowy (EPS 100), styropian szczelinowy (EPS 50), styropian fasadowy ( EPS 70), styropian hydrofobizujacy, styropian wyciszający, styropian ryflowany. Rodzaje te najczęściej różnią się gęstością oraz specjalnymi, dodatkowymi warstwami i kształtem powierzchni ( gładki, rowkowany, z warstwą wodoodporną). Ze względu na dostępność, cenę i łatwość obróbki jest najbardziej znanym materiałem piankowym używanym w modelarstwie. Idealny do obróbki termicznej. Nie odporny na farby i kleje na bazie rozpuszczalników. Najczęściej stosowany rodzaj styropianu w modelarstwie to styropian twardy np.: EPS 200 lub EPS 400. W sklepach budowlanych często sprzedawany w płytach o grubości 2, 5, 10 cm.

 

Źródło: http://forum.rcpianka.pl

 

 

Szyfon - cienka tkanina jedwabna używana przez modelarzy do pokrycia kadłubów lub na wykonywanie żagli modeli pływających.

 

 

Ś

 

 

Środek ciężkości - jak sama nawa wskazuje jest to "punkt" w modelu w którym podparty model nie powinien przechylać sie ani na przód ani na tył (więcen na ten temat w wyważenie). Jest wiele różnych wzorów pomagających znaleźć środek ciężkość, w dużym uproszczeniu można przyjąć, że znajduje się on w odległości około 1/3 szerokości skzrydła mierzonej od natarcia. Jest to jednak bardzo duże uproszczenie i nie należy go brać pod uwagę przy wyważaniu modelu! Często jest poprostu zaznaczony na planach co oszczędza nam obliczeń, na szczęście są też programy służące do obliczania środka cieżkości.

 

Świeca żarowa - element silnika mający za zadanie ułatwić rozruch, dający iskre do zapłonu mieszanki paliwowej.

 

Swieca

 

 

T

 

 

Termika - to pojęcie bardzo dobrze znane modelarzom latającym szybowcami, są to prądy wznoszące dzięki którym szybowiec może dłużej utrzymywać się w powietrzu. Można znaleźć różne źródło opisujące zjawisko termiki jednak z modelarskiego punktu widzenia przyda nam się kilka podstawowych informacji. Termika idzie często w parze z gorącą słoneczną pogodą, największe noszenia mają miejsce nie na czystym niebie ale tym z cumulusami i w dodatku tymi najciemniejszymi! Często termikę mogą nam wskazać krążące ptaki warto spradzić czy tam gdzie krążą ptaki nie ma komina. Latając w termice trzeba być także ostrożnym aby nie stracić modelu, niekiedy bardzo silne kominy potrafią "wyciągnąć" model na bardzo duże wysokości.


 

Trymer - służy do zmiany neutralego położenia serwa. Załóżmy, że model po puszczeniu drążków skręca nam w lewo, nie musimy wtedy zmieniać ustawień napędów/popychaczy tylko używamy trymeru znajdującego się z reguły tuż obok drążka w nadajniku. Przesuwając go lekko w kierunku przeciwnym do niepożądanego tzn. gdy model skręca nam w lewo zmieniamy położenie trymera przesuwając go w prawo tak aby model leciał prosto przy neutralnym położeniu drążków.

 

 

U

 

 

Ucho - jest to część skrzydła uniesiona do góry pod odpowiednim kątem (wzniosem). Uszy często stosowane są w modelach dla początkujących modelarzy ponieważ wybaczają wiele błędów podczas lotu.

 

Usterzenie - statecznik pionowy wraz z poziomy nazywamy ustarzeniem. Mogą tworzyć różne układy/typy: np. typu "T", klasyczne, pływające, motylkowe ("V"), płytowe.

 

 

V

 

 

V-kabel - jak sama nazwa wskazuje jest to kabel w kształcie litery "V" a właściwie to "Y" ma za zadanie "połączyć" 2 serwa do jednego kanału, w praktyce najczęściej stosowany do lotek, w których serwa z prawego i lewego skrzydła podłączane są do V-kabla a następnie do odbiornika. Minusem zastosowania V-kabla jest brak możliwości regulacji jednego serwa np. chcąc zwiększyć wychylenie prawej lotki zwiększa się też wychylenie lewej.

 

V-kabel

 

 

W

 

 

Winglet - końcówka skrzydła mająca za zadanie poprawić właściwości lotne modelu, wg niektórych źródeł jest w stanie wydłużyć lot nawet o 1 - 2 minuty.

 

Włókno węglowe - używane w celu zwiększenia wytrzymałości, niestety ma poważną wadę jeśli chodzi o modelarstwo - potrafi zakłócić sygnał nadajnika! Dlatego mając w modelu elementy węglowa trzeba zwrócić szczególną uwagę czy nie bedą zasłaniały one anteny. 

 

Wręga - element konstrukcyjny kadłuba nadający kształt i wytrzymałość konstrukcji.

 

Wyciągarka - urządzenie do holowania modeli w powietrze. Zastępuje hol ręczny lub gumowy. Żyłka przeprowadzona jest przez bloczek, a następnie nawijana na bęben wyciągarki.

 

Wyważenie - jeden z najważniejszych etapów budowy modelu wykonywany na końcu budowy. Polega na odpowiednim rozmieszczeniu przyrządów tak aby model po podparciu w środku ciężkości był w pozycji poziomej lub lekko pochylony dziobem do dołu. Nigdy odwrotnie! Jeśli nie ma możliwości takiego rozmieszczenia przyrządów aby wyważenie modelu było prawidłowe należy doważyć model na przód (jeśli podczas sprawdzania wyważenia model pochylał się na tył) lub na tył (jeśli model pochylał się zbytnio na przód). Najczęściej wykorzystywanym materiałem do wyważania modeli jest ołów.

 

Wznios - stosuje się go na uszach. Im kąt uszu jest większy tym model jest bardziej stabilny. W modelach do nauki latania, sterowanych tylko sterem wysokości i kierunku wznios jest bardzo duży (ok. 20 stopni), jednak gdy model posiada lotki wznios jest dużo mniejszy (ok. 3 stopnie), ponieważ przy zbyt dużym wzniosie lotki są praktycznie nieskuteczne.

 

 

Z

 

 

Zetka - jeden ze sposobów podłączenia napędów do serwa. Często zastępuje snap z jednej strony popychacza. Minusem jest brak regulacji.

 

zetka

 

  

Ż

 

 

Żarzenie - ma za zadanie podgrzanie świecy w silnikach żarowych.

 

Żebro - element konstrukcji skrzydła, to właśnie żebra w głównej mierze nadają profil i kształt skrzydła.

Komentarze   

 
WayneSmall
#2 WayneSmall 2018-01-29 02:52
I have checked your website and i have found some
duplicate content, that's why you don't rank high in google's search results,
but there is a tool that can help you to create 100% unique content, search for: Boorfe's tips
unlimited content
Cytować
 
 
MilfordX
#1 MilfordX 2017-07-02 18:54
I see your website needs some fresh content. Writing manually takes a lot of time, but there is tool for this boring task, type
in google: murgrabia's tools
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież