Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Napęd elektryczny - silniki, regulatory, itd.

Jeżeli mnie pamięć nie myli to prekursorem lotów modelem szybowca z napędem elektrycznym w naszym aeroklubie był Pan Edward Trzopek, a było to już dosyć dawno, lata 80-90 (starszych modelarzy w komentarzach proszę o poprawę jeżeli się mylę).

Dzisiaj wielu modelarzy stosuje ten rodzaj napędu ze względu na wygodę (brak holu, pomocników, wyciągarki) ale zanika nawyk prawidłowego i przemyślanego pilotowania modelu szybowca a w szczególości fazy lądowania - zawsze można włączyć silnik i powtórzyć manewr lądowania. W szybowcu bez napędu elektrycznego próbę mamy tylko jedną no chyba że latamy na zboczu.

Napęd elektro można stosować w różnego rodzaju modelach. My zajmiemy się szybowcami.

Na początku kilka ogólnych pojęć dotyczących poszczególnych elementów wchodzących w skład wyposażenia modelu szybowca z napędem elektrycznym:

    1. Silnik elektryczny (szczotkowy i bezszczotkowy) - obecnie najczęściej stosowane są silniki bezszczotkowe posiadające trzy bieguny - fazy (stąd popularna nazwa - silniki trójfazowe). Zaletami silników bezszczotkowych jest osiąganie większych mocy i prędkości obrotowych względem starszych silników szczotkowych.

Każdy silnik elektryczny przeznaczony jest do danego modelu szybowca w zależności od jego wagi i posiada kilka parametrów takich jak: 

      • wymiary: np. 27-35mm,
      • średnica osi: decyduje o tym jaki musimy zastosować kołpak,
      • zasilanie: 2-3 Li-Pol (tzn. ile cel musi posiadać nasz akumulator litowo-polimerowy),
      • obroty/minutę,
      • pobór prądu chwilowy,
      • pobór prądu max - np. 30A (60 sek.),
      • pobór prądu bez obciążenia: 0.4A,
      • waga podana w gramach,
      • zalecany regulator: np. 30A,
      • mozliwość montażu przed i za wręgą. 

 

      Zawsze dobierajmy silnik odpowiedni do przewidywanej wagi szybowca gotowego do lotu z pełnym wyposażeniem (tzn. model, serwa,odbiornik, silnik, aku li-pol, kołpak,śmigło). Nasz szybowiec powinien być jak najlżejszy bo i tak sporo w niego włożyliśmy wagi więc nie stosujmy silników z dużą nadwyżką mocy bo i tak z tego nie skorzystamy a przybędzie nam tylko niepotrzebnego balastu. Obecnie najczęściej można spotkać silniki takich producentów jak : AXI ,RAY, MVVS, MEGA, Dualsky, REDOX, ROBBE, ROTON.

 

  1. Regulator obrotów - steruje wydatkiem elektrycznym wszystkich podzespołów oraz obrotami silnika, a co za tym idzie prędkością modelu w locie z włączonym napędem. Dobór odpowiedniego regulatora do silnika który chcemy zastosować to bardzo ważna sprawa - o szczegółach będzie w dalszej części. Ważną rzeczą jest prawidłowe zaprogramowanie regulatora obrotów. Robimy to z pomocą nadajnika po wcześniejszym podłączeniu do odbiornika przewodem BEC lub za pomocą karty dedykowanej do tego akurat regulatora. Możemy ustawić wiele funkcji m.in. rodzaj pakietu zasilającego, hamulec, odcięcie napięcia (zalecane 3.0v na celę), typ odcięcia napięcia, włączenie silnika (istotne jeżeli włączamy silnik z włącznika dwupozycyjnego a nie na drążku gazu – o tym później) Każdy regulator obrotów posiada układ BEC (Battery Elimination Circuits) - to układ pozwalający na zasilanie odbiornika poza układem regulatora. Jest to dodatkowy układ podłączony do pakietu głównego lub dodatkowego w celu uzyskania niezakłóconego procesu zasilania avioniki i regulatora.
  2. Akumulator - obecnie stosowane do zasilania silników i odbiorników (jeżeli nie stosujemy dodatkowego zasilania niklowo-metalowo-wodorkowego) to akumulatory litowo-polimerowe popularnie nazywane "lipolkami". Zwykle posiadają one od 2 do 6 cel co decyduje o ich napięciu (od 7.4V do 22.2V). Posiadają również 3 parametry takie jak: pojemność podaną w mAh, dwie liczby C - prąd ładowania i rozładowywania. Zwykle te wielkości są podane na lipolku  ale jeżeli ich nie ma możemy obliczyć je następująco: pojemność aku mnożymy przez liczbę C i dzielimy przez 1000. Dla przykładu dane z lipolka ROBBE: Pojemność 2200 mAh, ładowanie 1-4C, rozładowywanie 25/50C. Więc dla ładowania 2200*1 (4) / 1000 = 2.2A (8.8A) a dla rozładowywania 2200*25 (50max)/1000=55A chwilowe (110A max).

    Znani producenci to: ROBBE, DUALSKY, KOKAM, REDOX, POLYQUEST.

  3. Ładowarka - urządzenie służące do wprowadzenia energii elektrycznej do akumulatora elektrycznego. Znani producenci ładowarek to: GRAUPNER, HITEC, e-STATION, BANTAM,  REDOX, ROBBE, MULTIPLEX i inne. Możemy ładować akumulatory typu Li-Pol, Ni-Mh, (niklowo-wodorkowe), Pb (ołowiowe). W przypadku pakietów Litowo-Polimerowych bardzo ważną rzeczą jest to aby ładować je ZAWSZE z balanserem. W nowszych ładowarkach balanser jest już wbudowany, w starszych (np. Shark) balanser należało oddzielnie podłączyć do ładowarki. W każdej ładowarce możemy wybrać wiele funkcji, nas najbardziej interesuje prąd ładowania o czym było wcześniej jak omawialiśmy akumulatory. Zwykle na pakiecie jest podany prąd ładowania. Starajmy się nie ładować najwyższym prądem bo skracamy przez to żywotność pakietu.
  4.  Balanser – urządzenie którego zadaniem jest utrzymywanie jednakowych napięć na poszczególnych celach pakietu Li-Pol podczas ładowania.  Różnica napięć na poszczególnych celach podczas ładowania pakietu z podłączonym balanserem nie powinna wynosić więcej niż +/- 0.05V. 

Zobaczmy jak to wygląda dla przykładowego modelu szybowca o wadze 1,5 kg (z pełnym wyposażeniem jak wcześniej mówiliśmy): 

  • zastosujmy silnik np. firmy Axi 2808/24 o przeznaczeniu dla szybowców o wadze od 0,6 kg do 1,5kg. Maksymalny pobór prądu wynosi 22A więc taki sam regulator lub najlepiej o większym amperażu musimy zastosować. W przeciwnym razie możemy uszkodzić regulator napięcia co może skutkować rozbiciem modelu.
  • producent do tego silnika zaleca zasilanie li-pol 2-3 ogniw więc takie musimy zastosować (pojemność zależy już od nas ),  jak i śmigło 9*5. Maksymalny pobór prądu tego silnika to 30A więc musimy zastosować pakiet co najmniej o takiej ( najlepiej większej) wydajności prądowej w przeciwnym razie możemy go uszkodzić. Pierwszym objawem będzie jego „puchnięcie” chociaż dla firmy Dualsky to normalne zjawisko nawet przy prawidłowym użytkowaniu. 

Dalej chciałbym pokazać dwa sposoby sterowania silnikiem z nadajnika:

  1. Układ BEC podłączamy do odbiornika do kanału silnika a sterowanie odbywa się analogicznie jak sterownie przepustnicą w silnikach spalinowych.
  2. Sposób drugi, według mistrzów naszego aeroklubu bardziej prawidłowy (też się do niego przekonałem za ich namową) jest podłączenie układu BEC do wolnego kanału np. podwozia i sterowanie silnikiem z włącznika dwupozycyjnego. Dlaczego ten sposób jest lepszy? Silnik elektryczny w modelu szybowca zastępuje nam hol ręczny lub wyciągarkę, chcemy jak najszybciej uzyskać odpowiednią wysokość. W modelach samolotów interesuje nas ciągła praca silnika ze zmiennymi obrotami więc pozostaje nam drążek. W modelu szybowca jeżeli silnik ustawimy na wyłączniku to drążek gazu pozostaje wolny więc jeżeli mamy model szybowca z mechanizacją płata (lotki, klapy) to na drążku gazu ustawiamy tzw. butterfly (klapy w dół, lotki w górę i kompensacja sterem wysokości) i przy takim ustawieniu butterfly z płynną regulacją na drążku, lądowania nawet przy trudnych warunkach pogodowych i terenowych stają się przyjemnością.
    Przy tym sposobie sterowania silnikiem pojawia się pewien problem: szkodliwą rzeczą dla silnika jest jego natychmiastowy start (start silnika sterowanego z drążka jest łagodny) więc polecam zainwestować w droższy regulator napięcia z możliwością zaprogramowania rodzaju startu – Acceleration: low, medium, high. Ja stosuję start powolny (low) pamiętając o tym podczas lotu że silnik nie od razu uzyskuje pełne obroty i maksymalny ciąg. Regulatorem który posiada taką funkcję jest m.in. regulator firmy JETI model ADVANCE Pro który jednak wymaga dodatkowego zasilania Ni-Mh. Pakiet li-pol stosujemy w tym przypadku jedynie do zasilania silnika. 

Oczywiście to dopiero początek tematu „elektryków”, starałem się streścić to zagadnienie w jak najbardziej przystępnej formie.

 

Adam Łaciak

 

Komentarze   

 
Viagra Piller
#30 Viagra Piller 2019-04-17 18:12
Wonderful beat ! I would like to apprentice even as you amend your website, how can i subscribe for a
weblog web site? The account aided me a applicable deal.
I have been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright transparent concept
Cytować
 
 
Viagra Piller
#29 Viagra Piller 2019-04-16 17:49
Hey There. I discovered your blog the use of msn. That is an extremely smartly written article.
I will make sure to bookmark it and return to learn extra of your useful
info. Thank you for the post. I will certainly comeback.
Cytować
 
 
ZycFori
#28 ZycFori 2019-04-15 18:15
La FundaciГіn para la IntegraciГіn Social Prom se estableciГі en 2004. ReГєne a personas de diversas profesiones: profesores, formadores, psicГіlogos,
corte suprema
Los evaluadores de lГЎpiz de Rapid7 revelan conocimientos de ingenierГ­a social en los beneficios de seguridad social de capa 8 a los 62 aГ±os Obtenga una nueva tarjeta de seguridad social, nГєmero de telГ©fono de seguridad social, cambio de nombre de seguridad social, oficina de administraciГіn de seguridad social, oficinas de seguridad social
Cytować
 
 
Viagra Piller
#27 Viagra Piller 2019-04-15 08:57
Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful
info. Thanks for the post. I will certainly return.
Cytować
 
 
Viagra Piller
#26 Viagra Piller 2019-04-14 22:38
Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your
website, how can i subscribe for a weblog website?
The account aided me a acceptable deal. I have been tiny bit familiar of this your
broadcast offered vivid clear idea
Cytować
 
 
ZukJamp
#25 ZukJamp 2019-04-04 01:52
Pineapple is a multi-year tropical herb with Ananas comosus, which forms a ground rosette. In the middle of it, a short floral axis is created with the legs
how often should you get a chemical peel
Are there home medicines or off-the-shelf products I can buy to reduce or get rid of scars due to popping zits/pimples? 240ml
Cytować
 
 
Viagra Piller
#24 Viagra Piller 2019-03-30 05:23
Great items from you, man. I have take note your stuff previous to and
you are simply too wonderful. I actually like what you've acquired right here, really like what you're saying and
the way through which you say it. You're making it enjoyable and you continue to care for to keep it wise.
I cant wait to learn much more from you. That is
really a great site.
Cytować
 
 
YolloKer
#23 YolloKer 2019-03-22 12:28
In the last post in this series, we introduced the concept of mutualism: a symbiotic relationship where both species benefit the other. In the case of
film industry
Thoughts from the ammo line power line
Cytować
 
 
YolloKer
#22 YolloKer 2019-03-19 13:34
Airport officials say the route is one of the most in-demand in the country and has been the airport's top domestic priority for some time. Nearly 200
gasolina
Entergy texas - privacy information gas leak
Cytować
 
 
Anniirom
#21 Anniirom 2019-03-08 11:15
Main menu • about us • mission • our team • letter from founder • jacob's journey • how we are different • campuses • roswell • buckhead • brochure •...
generalized anxiety disorder dsm 5 code
Mental retardation - ppk 331e reflex anoxic seizures vs breath holding spells
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież